Krachtmeting

Het is dan bijna zo ver. Voor de start van het wegseizoen ga jij je kracht meten. In dit document delen we praktische informatie met je zodat je goed voorbereid aan de start staat.

Waar?
De krachtmeting wordt gedaan in Sportcentrum De Trits, Goeman Borgesiuslaan 2 in Baarn.

Wanneer?
We hebben een reservering gedaan voor dinsdag 26 maart 2024 van 19:30 tot 21:00 uur. En voor zaterdag 30 maart 2024 van 10:00 tot 11:30 uur. Monique is onze instructeur.

Welke test doen we?
De test die we gaan doen is een FTP-test. Met deze test stel je vast welk vermogen (kracht) je theoretisch een uur lang vol kunt houden. FTP = Functional Threshold Power / Functioneel Drempel Vermogen.

De test duurt zolang als dat je het vol kan houden, er hoeft dan ook niet een extra warming-up gedaan te worden. De warming-up krijg je gewoon ‘cadeau’ tijdens de test zelf.

Het type test is een “ramp”-test. Dit houdt in dat het vermogen stapsgewijs oploopt (ramp = helling). Elke 4 minuten komt er 25 Watt bij. De test begint met 75 Watt en wordt het vermogen na elke 4 minuten staat 25 Watt hoger.

Tijdens de test moet je de hele tijd proberen één tempo aan te houden en daar zo min mogelijk van af wijken. Let dus op je cadans. Ook moet je zo dicht mogelijk op de doelwaarde van de aangegeven wattage fietsen.

Monique wil graag op het aangegeven tijdstip beginnen met de instructie. Voor de test start is er ruim de tijd om de fiets af te stellen en uit te proberen. Zorg dat je op tijd bij De Trits bent en op de genoemde tijd omgekleed in de indoor cycling zaal bent.

Waar kleed je je om?
Na de ingang passeer je de brasserie en ga je rechts de gang in. Aan het einde bevinden zich de kleedruimtes. Kleedruimte 3 is voor de heren en kleedruimte 4 voor de dames. Je tas en jas kun je meenemen naar de sportruimte. Vanuit de kleedruimtes loop je door en ga je de trap omhoog. De indoor cycling zaal bevindt op de eerste verdieping achter de tweede deur rechts. Links zie je de tribunes. In de kleedruimtes zijn ook douches. Wel zo fris om na de test even te douchen.

Wat neem je mee?

  • Tempo wielershirt en wielerbroek
  • Handdoek voor tijdens de test en voor het douchen naderhand.
  • Bidon die je vult in de kleedkamer.
  • Schoenen met SPD-kliksysteem zoals meestal op MTB-schoenen zit. Als je die niet hebt draag dan gewone sportschoenen met liefst een stevig zool.
  • Hartslagband.
  • Fietscomputer als je de test op wilt slaan op bijv. Garmin connect, Wahoo of Strava).

De fietsen zijn uitgerust met een vermogenssensor en cadanssensor. Deze kun je verbinden met de meeste fietscomputers. Na het opstarten van de fiets zie je het fietsnummer “xx” midden bovenaan je scherm. De sensoren van jouw fiets hebben nummer 10xx voor de cadanssensor en 30xx voor de vermogenssensor.

Krijg je het nu al Spaans benauwd? Geen stress! De instructeur legt op de dag zelf alles nog eens rustig uit.

Voorbereiding?
Je wilt natuurlijk een zo goed mogelijke score neerzetten. Zorg dus dat je 48 uur van te voren geen zware (kracht) training doet, zodat je ‘fris’ op je fiets zit.

Let daarnaast op je voeding. Voor een ieder is het persoonlijk of je juist voor of na het sporten het beste kan eten, maar zorg dat je wel genoeg energie in je lichaam hebt om de gehele test vol te houden en dat je niet op moet geven omdat je hongerklop krijgt.

Wat kost het?
We komen uit op ongeveer € 10 per deelnemer. Je ontvangt hiervoor een factuur van de penningmeester met het verzoek deze per omgaande te betalen.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *